For noen uker siden gikk det en dokumentar på Nrk2 som heter ”Get a life” som engasjerte en del bloggere her på VGB. Lillevanilje som har bloggen ”Hvis du spør meg, så…” har beskrevet det godt i sitt innlegg ”Jeg er RYSTET langt inn i sjelen… jeg er opprørt..”.
Det var mange som fulgte opp og forsøkte å skape engasjement, men interessen ble dessverre ikke som ønsket eller forventet. Hvorfor bryr ikke flere seg om disse barna som får ødelagt hele livet pga at de ikke får den nødvendige hjelpen? Det er kun snakk om penger for at de skal kunne få et verdig liv, så hvorfor gjør ikke ledrene som faktisk har ansvaret mer? –Bryr de seg ikke?
Jeg sa selv til et par av de som engasjerte seg at det dessverre ikke kom til å føre noe sted, men jeg ble overtalt av Sirenia til å engasjere meg, så jeg ga mitt bidrag i form av en bitteliten sum, som var det eneste jeg hadde råd til. Ring 820 43 100 (kr 100,- blir belastet telefonregningen)
Det er vondt å se hvor mye elendighet som fortsetter bare pga manglende vilje fra de som har mulighet til å gjøre store forandringer.
I den saken her hvor det var en del bloggere som samlet seg for å forsøke å gjøre en forskjell, kunne VG ha bidratt til å sette saken på dagsordenen – men de avsto…HVORFOR? –Bryr de seg ikke?
Jeg har siden jeg var liten guttunge vært sjokkert over at verden er som den er, og at ingen gjør nok til å forandre det. Hva skal til for at flere bryr seg? Hva skal til for at folket legger nok press på lederne for å kreve at forandringene kommer? Hvor lenge skal vi godta at problemer som kunne ha vært løst på en rask og enkel måte, ikke får den oppmerksomheten som er nødvendig?
Under har jeg lagt inn linker (hentet fra innlegget til lillevanilje ”Hvem sa at det ikke nytter? – NOMA”) til innleggene til de som engasjerte seg i denne saken på VGB.
Dette vil nok ikke løse verdensproblemene – men det kan forandre livet til mange uskyldige barn som lider.
Lillevanilje
Noma – Hvem sier at vi er likegyldige?
noma – Noen som føler seg kallet
Noma – døden eller et liv som monster
Sirenia
Sandri
BARN uten ANSIKTER – Din hjelp NYTTER!
Starlett:
Kan vi danne en hjelpegruppe for NOMA-syke barn på VGB?
Vår hjelp nytter i kamp mot fattigdomssykdommen NOMA!
perzmo
Noma – Bare se på bildene hvis du tåler en støkk…..
NOMA – Her kan dere donere…. Røde kors og Better Life
Nirvania
Vil DU hjelpe til å redde NOMA-ofrene? Se her
Sveinemannen
HØY og MØRK oppfordrer alle til å bli med på en håndsrekning til AFRIKA!
Jador
De glemte barna i Afrika – NOMA ofrene
Liljenskjold
Samleside – Informasjon om NOMA – ofre
Leon Barans
Tiny Doll

37 kommentarer In " Hawkie om NOMA – En av de mange tragediene som ikke får nok oppmerksomhet. "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 6th 2006 at 3:16 pm
Syns det er flott du tar opp denne tråden igjen. Den bør ikke glemmes slik tilstander i en rekke land med altfor mange av verdens BARN blir glemt etter en aksjon. Fordi deres liv ikke representerer en trussel mot oss politisk og økonomisk feks. i form av en krig mot oss eller ressurser vi ønsker oss og må “sloss” for.
–
Det var mange som fulgte opp og forsøkte å skape engasjement, men interessen ble dessverre ikke som ønsket eller forventet.
–
Jeg er usikker på hva du mener med at interessen ikke ble som ønsket eller forventet? Hvordan vet du det? Vi vet ikke hva slags effekt den lille aksjonen hadde pengemessig eller medmenneskelig, men at den brakte inn noen kroner til til en ytterst viktig sak er jeg helt sikker på.
Om det er medienes mangel på støtte du sikter til er jeg helt enig. Noen ansiktsløse Nomabarn passer ikke inn i den store viktige verdenspolitikken våre journalister blir siktet inn på. Ikke passer det som en koselig agurk i sommeren heller.
Mediene er gitt enorm makt og de vil fortsette å misbruke sin makt så lenge vi kjøper alt det markedsstyrte vrøvlet de spyr ut av såkalte nyheter de forsøker å hjernevaske oss med.
Ble litt på sidelinjen det der Hawkie, men det er varmt og det føltes godt =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 3:25 pm
Flott at du tar dette opp Hawkie.
Som jeg har skrevet tidligere må de rike landene være villige til å legge forholdene til rette slik at utviklingslandene får en mulighet til å bygge seg opp en bærekraftig utvikling. Ved foreksempel å gjøre noe med u-landsgjelda.
Vi vet at eksempelvis landene sør for Sahara er tvunget til å bruke mer ressurser for å betjene sin gjeld enn på helse og utdanning på sine 306 millioner barn. Jeg mener ikke at vi nødvendigvis skal ettergi all u-landsgjeld, men i alle fall sørge for at den ikke ligger til hinder for en sosial og økonomisk utvikling.
Vi vet at 24% av verdens befolkning lever for under 1$ om dagen.
Vi vet at rike land drar nytte av handelsliberalisering i u-landene gjennom billige råvarer og billig arbeidskraft. Samtidig begrenser dette markedstilgangen av varer fra u-land, særlig for jordbruksprodukter som ofte er de fattige landenes dominerende kilde for utenlandsk valuta.
Jeg tror altså at de rike landene må bli flinkere til å gi med den ene hånden og IKKE ta med den andre. Slik at nedbyggingen av helse og utdanningsvesenet, utvandring fra landsbygdene, samt økningen av arbeidsløshet og nøden i byene stanses. Det vil også føre til at man på lang sikt vil få en mer jevn fordeling av jordens ressurser og færre barn vil rammes av blandt annet NOMA.
Ha en fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 3:37 pm
#1 Sandri:
Ingen tvil om at “aksjonen” førte godt med seg – men jeg tviler på at det gjorde så mye som det egentlig burde.
Mange som leste det og ga sitt lille bidrag, glemte nok saken etter kort stund.
Men det gjør det allikevel ikke noe mindre viktig å forsøke så godt man kan å få gjennom forandringer.
Forøvrig helt enig i din beskrivelse av mediene.
Ønsker deg en riktig fin dag:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 3:40 pm
#2 Invalidos:
De rike landene drar ikke bare nytte av de fattige – men utnytter dem på det groveste.
Verdens ledere er en gjeng med maktpakk som bryr seg mindre eller ingenting om hvordam verdens befolkning egentlig har det. Det eneste som betyr noe for dem er makt, staus og penger.
Skal vi få slutt på det må folket samlet sette ned foten. Dette skjer nok ikke med det første fordi folket er manipulert til å tro at alt er som det skal være – men det er lov å håpe.
En riktig fin dag til deg også:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 3:47 pm
Kjempeflott med en oppfølger av saken.
Tenker jeg skal sende ut en ny mail til alle i mailinglista mi…. Synes ikke dette bør bli glemt.
klem i sommervarmen
perzmo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 4:01 pm
#5 Kommentar perzmo:
Ja, det er viktig å fortsette å opplyse om hvor ille ting er helt til det blir gjort nok med.
Ønsker deg en riktig fin sommerdag:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 5:30 pm
Takk Hawkie, flott innlegg!
Jeg lurer jeg også, hvorfor media ikke bryr seg mer, hvorfor skal bare idoler, kjendiseri og alt som tjener markedskreftene selge?
Den lille fillesaken, “aksjonen” vi hadde om Gallups mas om deltagelse til spørreundersøkelse, der fikk jeg beskjed om å godta sletting her om dagen.
Så de prioriterer ganske tydelig og åpent sine saker. Skuffende, men sant.
En god dag videre ønskes deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 5:52 pm
Må bare nevne at programmet er ifølge kilder i nrk, planlagt sent i reprise torsdag 3. august. Sent, dvs like etter midtnatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 6:30 pm
Kan du huske eller vi hjelper hverandre å minne bloggere og andre på det, lillevanilje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 6:45 pm
#9 Sirene
Tanker du på når nrk sender programmet i reprise?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2006 at 6:59 pm
lillevanilje:
Ja, vi må sende flere påminnelser den dagen det sendes ja, flere stykker av oss helst. Det er bedre å være masete enn likegyldig, og folk er nå oppe på den tida nå i ferien, tror du ikke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 7th 2006 at 9:40 am
#7 Sirenia:
Det er skremmende å se_hvor_lite media bryr seg.
Men, vi lar ikke det stoppe oss:)
Ha en riktig god dag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 7th 2006 at 9:42 am
#8 lillevanilje:
Vi får håpe at det er mange som tar seg tid til å se det, og at det er mange, mange flere som velger å bidra.
Ønsker deg en riktig fin dag:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2006 at 1:39 am
det er jo ikke det at man ikke ønsker å engasjere seg..eller at folk ikke har råd eller samvittighet..men det er så altfor mye urettferdighet på en gang..noen ganger blir det fo rmye..og folk får en instilling de vanlighvis ikke ville fått…”ååh…mer om afrika..jeg er så leiiiii”..de er jo ikke uten medfølelse eller empati..men de er psykisk slitne av å bli bombardert med grusomme statistikker og annen fakta..desverre er verden slik..vi ønsker lettere å hjelpe de i nærheten og enkeltskjebner…alt over 100 er statistikk…grusomt men sannt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2006 at 12:54 pm
#14 Nirvania:
Ja, det er nok sant at de fleste har mistet motet fordi det er så enormt nye tragedie rundt omkring i verden, men desto viktigere er det jo at vi tar et realt skippertak for å rette det opp slik at menneskeheten slipper å slite med de samme problemene i all tid.
På meg så kan det virke som om nesten alle er psykisk slitne av hvordan verdenssituasjonen er, og det gjør at det er alt for få som vil bidra til forbedringer.
Men å tro at det er umulig å gjøre noe med det, er en vrangforestilling – det går hvis vi vil nok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 9:31 pm
Jeg har laget et innlegg også:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 9:45 pm
Jeg så deler av den dokumentaren da den gikk i reprise. Som en av film-teamet sa: “Svarte, syke mennesker lager ikke god TV.. Hadde det vært hvite mennesker som ble rammet..”
Hadde tsunamien som rammet landene i østen, ikke rammet turistmål i Thailand blant annet, hadde det virkelig blitt blåst så opp i media?
Hvorfor er vi mennesker så selektive i slike saker? Det har vært hungersnød i afrikanske land så lenge at media ikke lenger sender bilder fra katastrofene, med barn som er skinn og bein, med kulemager og store mørke øyne med fluesvermer rundt…
Har vi blitt kyniske? Velger vi å se bort, fordi vi ikke bryr oss, eller er det fordi vi har hjulpet før, men ser at hjelpen ikke strekker til?
“Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!” (A. Øverland)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 9:52 pm
Har vi blitt kyniske? Velger vi å se bort, fordi vi ikke bryr oss, eller er det fordi vi har hjulpet før, men ser at hjelpen ikke strekker til?
——————
————–
Det er nok begge deler. Noe går jo ikke til formål, men til de som styrer landet.
Så da blir mange redde for å gi til feil konto for å si det sånn..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 9:54 pm
Hei, Hawkie, så fint at du har tatt opp denne fryktelige fattigdomssykdommen!
Jeg så reprisen og ble nesten syk av den.
La også merke til hva de fra det danske filmteamet sa, at det ikke var sikkert at TV-selskapet ville vise det, slett ikke i Prime Time, og at de ikke måtte vise det verste for det ville ikke vi sartte skandinaver tåle.
Dessuten diskuterte de hvordan medieoppmerksomheten og ditto HJELP ville ha vært om en sånn sykdom hadde rammet HVITE mennesker i Europa.
Til ettertanke for noen og enhver.
Hvert år dør f.eks over 4 mill mennesker av AIDS, omtrent hele Norges befolkning, altså, MEN det er i Afrika.
Det er ikke til å fatte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 10:55 pm
#17 TinyDoll:
Kjempebra! Vi kan aldri bli påmint nok ganger om_hvor_ille ignoransen den vestlige verden viser ovenfor Afrika er.
Det er skammelig at verden (selvfølgelig ikke alle mennesker, det finnes mange som forsøker) kan stå å se på at et helt kontinent lider, når det faktisk kunne ha vært unngått hvis det hadde vært nok vilje tilstede.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 10:58 pm
Ja den viljen den viljen.
Ser jo hvor mye den ikke er til stede her også:(
Flesteparten er nok dessverre ikke så veldig engasjert i å få en bedre verden nei.
Har merket det selv for å si det sånn!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 11:00 pm
Jo du. Leste om deg i RB.. Så da tenkte jeg at siden du bor på samme sted, har du hørt noe nytt i Ashok saken?
Ble litt stille..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 11:15 pm
#17 MizTery:
Jeg tror de fleste lukker øynene fordi de ikke takler å innse_hvor_ille virkeligheten_egentlig_er.
Verden og menneskeheten står foran enorme utfordringer, som det virkelig ikke er sikkert at vi klarer å løse på en hensiktsmessig måte, men det er mulig – bare nok mennesker setter ned foten og sier stopp!
Men, hvordan få nok mennesker til å si STOPP!, når vi er opplært til å respektere våre ledere og deres løsninger – selv når det er helt tydelig hva som_ikke_fungerer? Hvordan få mennesker til å bry seg, til å være rettferdige, til å virkelig ville bryte med det gamle?
En ting vi kan gjøre, er å søke å være gode påvirkninger på våre omgivelser gjennom opplysning, handling og respekt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 11:20 pm
#22 TinyDoll:
Har ikke hørt noe mer om det. Det er jo litt slik det pleier å være det. Litt oppstyr med en gang, og så blir det glemt og dysset ned.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 11:24 pm
Oki..:/
Forresten,gidder du å linke til mitt innlegg under Leon Baran sin link?
Hvertfall en til på listen for noma innleggene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 11:30 pm
#19 Starlett:
Det er helt ufattelig, men allikevel ikke. Verden styres av mennesker som ikke bryr seg om annet enn sin egen posisjon i “elitens” maktspill. Folket har stemmeret, men i praksis ikke noe som helst reel påvirkningskraft på noe som helst.
De fleste av oss føler seg fri, men vi vet allikevel at vi er fanget i spillets klør. Et spill som har pågått i tusenvis av år. Et spill der de sleipe dominerer.
Det er vi som kan velge hvor lenge vi vil spille med. Vi kan når som helst si at nok er NOK! Det er ikke sikkert det blir så godt motatt, men når alternativet er å leve i slaveri for resten av livet, er valget for meg lett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 11:38 pm
Takker
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 14th 2006 at 11:38 pm
#25 TinyDoll:
Selvfølgelig! Det er viktig å bry seg, og å forsøke å få andre til å bry seg – og jo flere som bryr seg, og som forsøker å få andre til å bry seg, jo fler vil faktisk begynne å bry seg:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2006 at 12:03 am
#26 Kommentar fra Hawkie:
Ja, jeg tror du har mye rett i det.
Forresten, jeg har helt glemt av boka di.
Sorry!
Jeg ER glemsk. (Det er et faktum.)
Kan du ikke i første omgang sende den som e-bok til
MarieStarlett@hotmail.com
(adressen på bloggforsiden min.)
Og så håper jeg at både du, Dunkman og mange andre meningsbærende bloggere kommer sterkt på banen med interessante blogginnlegg når høsten snart kommer.
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2006 at 11:49 am
#29 Starlett:
Jeg skal få mailet den til deg i kveld når jeg er tilbake på egen maskin.
Det blir nok en oppsving i bloggingen når høsten inntar sin stilling.
He en riktig fin dag:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 15th 2006 at 12:05 pm
Nå er det på tide jeg og leser boken din Hawkie. Høsten er boktid for meg =)
velferdsnorge@start.no
Takk om du vil sende den! =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 11:32 am
#31 Sandri:
Selvfølgelig vil jeg sende deg den. Eller for å være helt nøyaktig – jeg har sendt den:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 11:36 am
Kremt dette er jo flaut, men typisk meg så klart. Mailadressen jeg ga er feil – her er den riktige:
velferdsnorge@ho
me.no
Slik går det når senile har for mange mailadresser hahaa.
TAKKER igjen om du vil resende den riktig =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 12:15 pm
#33 Sandri:
Ikke noe problem! Den er nå sendt til riktig adresse:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 16th 2006 at 12:18 pm
Hjertelig takk – der kom den hjem =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2006 at 11:52 am
Fint initiativ. Telefonen er tatt. De aller fleste i Norge har råd til å hjelpe, på en eller annen mpte. jeg vil også gjerne anbefale alle som ser muligheten til å få seg et fadderbarn!
Samme hvor: India, Afrika, Russland, Østen, det er maaange barn der ute som håper på et verdig liv!
Se mer her:http://www.vgb.no/618...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 19th 2006 at 10:10 am
#36 Amaretto:
Flott!
Ja, de aller fleste har råd til å hjelpe litt og fadderbarn er en fin måte å gjøre det på.
En flott oppfordring Amaretto:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende